Gezond en verantwoord eten en afvallen

Een paar weken geleden ben ik weer een beetje ‘op dieet’ gegaan. Ik schommel altijd wel een beetje in gewicht, op alle meetmomenten rond 66 kg. Ergens begin zomer had ik een leuke tuinbroek gekocht met een rits aan de zijkant die net dicht kon. Er moest maar een heel klein beetje van mij af, dan lukt het wel, dacht ik. Dat is totaal niet gelukt. Ik ben maar een klein vrouwtje en de weegschaal gaf weer 68 kilo aan. Dat is een iets te hoog BMI voor mijn lengte en het voelt ook niet lekker. Daarom ben ik weer op mijn eten gaan letten en meer gaan sporten. Ik wilde toch proberen in een beter ritme te komen. Nu voelt het best wel lekker om vaak te gaan sporten in de ochtend. Het werk dat ik ga doen is flexibel in te delen, dus dat kan ik dan blijven doen. Hardlopen en een fitness-dvd in de woonkamer dan. Mijn rittenkaart bij de sportschool loopt ook weer ten einde.
Nu was ik wel al weer een beetje gefrustreerd over het cijfer op de weegschaal. Hij gaf namelijk laatst 65,3 aan en een paar dagen later 66,2, terwijl ik elke dag weinig had gegeten, hongergevoel heb gehad en flink heb gesport. Behalve 1 dag op een feestje, maar ik had niet het idee dat ik het heel gek had gemaakt. Ik had zelfs ‘s avonds nog een beetje trek.  Dat kan toch niet in 1 dag weer gebeurd zijn?! Misschien klopte die 65,3 niet. Het gaat langzaam en ik moet wel realistisch blijven. ik weet ook niet zo goed wat precies mijn doel zou zijn, behalve dat ik in mijn kleding pas. Dat is wel een concreet doel eigenlijk.
Ik weet bij mij wel precies wat momenten zijn geweest die ervoor hebben gezorgd dat ik aan ben gekomen. Ik deel hier even een paar plaatjes van ‘maaltijden’ waar ik me voor schaam. Met heel veel vlees, ook. Vet en zout. Ongezond en vol dierenleed.

Deze bijvoorbeeld. Moreel en ethisch onverantwoord


En deze

Dit soort dingen

Dit is een foto van de broek waar ik niet in pas: (maat 38)

En hier volgen wat foto’s van maaltijden die ik heb gegeten die wel gezond zijn en niet veel calorieën bevatten. Daar wil ik er graag meer van eten. Heel simpel: meer groente, fruit, volkorenproducten, nootjes etc. Wel vind ik sommige dingen soms echt goor. Dan denk ik: gatverdamme, daar heb ik echt geen zin in! Quinoa salade met bietjes 🤢


Bij de Lidl hebben ze verschillende soorten bonenschotels in zak. Super makkelijk!


Ze hebben bij de Lidl nu ook allerlei nieuwe kant en klare luxe salades met quinoa, kikkererwten, humus en groente.


Ik had een bananen-wortel-cake gemaakt met ei en havermout


Dit vond ik super lekker. Het is een soort sushi-plate met tofu. De rest kun je zelf zien wat erop zit. Ze hebben bij de Lidl ook mango-stukjes uit de vriezer (ja, ik ben fan van de Lidl; beste kwaliteit voor de laagste prijs).  Volkoren-rijst zou  nog beter zijn qua gezondheid. Avocado is trouwens ook ethisch problematisch, wist je dat? Maargoed.


Volkorenbrood met pindakaas en banaan en eentje met humus pikant. De humus pompoen vind ik het lekkerst.


Volkorenwrap met linzen, tomaat, cashew-noten, humus, kaas


naanbrood, kikkererwten, sla, paprika, een eitje en zelfgemaakte tzatziki (roomyoghurt met knoflook en komkommer)


Zelfgemaakte pizza met heel veel groente


Iets met zoete aardappel en spinazie


Salade met falafel.

Wat ik ook graag eet is (soja)yoghurt met nootjes, pitjes, zaadjes en fruit.

Gewoon rustig zo door gaan dus. Ik heb me weer even vermaakt deze morgen met eet-foto’s en hopelijk jou ook een beetje geïnspireerd.
Wat eet jij vanavond?

2 gedachten over “Gezond en verantwoord eten en afvallen”

  1. Gezonde afvalsoep. Mamma vindt zich ook iets te dik maar de soep komt d’r keel uit. Ze hoeft hem niet meer. Ik doe er een kwak capucijners, varken en kool door. Dat zat in een glazen pot. Pools. Als toetje kweeperen compote met een toef slagroom.
    Wist je dat Maarten t Hart ook van vies eten houdt ? Dan eet je maar teveel en wordt je dik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *