Gesprekken met God

Eerder schreef ik al dat ik wat van mijn stuk werd gebracht door online berichten van Isabelle Chappin over New Age spiritualiteit en wat hier allemaal niet pluis aan is. Zij kwam uit de kast als Christen.
Ik volgde haar vanwege haar kritiek op het Coronabeleid en zag een keer een toespraak van haar tijdens een vrouwen voor vrijheid manifestatie, waarbij ik meerdere traantjes weg heb gepinkt.
Ook Annabelizm sprak zich uit over de duistere kanten en oorsprong van de New Age. Ik ben een aantal podcasts en youtubefilmpjes gaan kijken om dit te onderzoeken. Er was een presentatie van een jongen waar ik wel van onder de indruk was. Everett Roeth
Nu is mijn net verse nieuwe wereldbeeld dus weer op zijn kop gezet. Je zou me kunnen bestempelen als beïnvloedbaar en wat wankel. Ik zit in ieder geval niet vastgeroest in een wereldbeeld dat niet met zijn tijd mee gaat. Crazy times!

De kritiek op de spirituele wereld kwam dus precies op een moment dat ik zelf ook ineens een beetje klaar was met al die kostbare ceremonies en behandelingen die ik onderging op zoek naar de waarheid, naar diepere lagen in mezelf. Ik herkende wat Isabelle zei over ‘het is nooit genoeg en het zuigt je leeg. Ik verlang ook naar meer eenvoud, meer aards. Isabelle en andere mensen online vertellen hun verhaal hoe ze van New Age naar Jezus zijn gegaan en er een enorme rust over hen heen kwam en hoe mensen eigenlijk onbewust zoeken naar Jezus en God. Dat dit de liefde is waar we allemaal naar verlangen. De oorsprong van de New Age (een samenraapsel van verschillende filosofische, religieuze en levensbeschouwelijke stromingen) schijnt gelinkt te zijn aan de vrijmetselarij. Die club vertrouw ik niet, omdat alles wat er gebeurt strikt geheim is en er wilde verhalen rond gaan over rituelen en offeringen. Een soort studentencorps ontgroeningspraktijken 2.0. Je kunt ze vaak herkennen aan allerlei symboliek.
Vrijmetselaars streven naar zelfbevrijding en persoonlijke ontwikkeling door kennis en hun ideeën hebben veel invloed in de samenleving.
Spiritualiteit is hot & happening, big business. Veel mensen worden ernaar toe getrokken, maar het kan ook veel onrust geven.

Ik zit nu in een appgroepje zielenpraat en heb wat overdenkingen uitgewisseld die ik graag met je wil delen:

‘Voor mij heeft, zoals voor velen, de coronagekte veel losgemaakt en dit heeft mijn wereldbeeld veranderd. Ik heb allerlei spirituele uitstapjes gedaan, erover gelezen en met anderen uitgewisseld hierover. Ik heb zelf een hele positieve ervaring met truffels, wat voor mij niet ingaat tegen het geloof in God. (veel mensen waarschuwen voor het gevaar van psychedelica, omdat je in contact kunt komen met duistere entiteiten uit andere dimensies en vals licht). Ik voelde me gesteund en kreeg het inzicht dat liefde sterker is dan angst. Ik had het gevoel dat ik alles aan kon. Ik voelde heel veel liefde en verbondenheid, heb ook een eenheidservaring gehad.

De berichten van Isabelle maakten mij weer een beetje in de war, omdat ze me voor een groot deel aanspraken. De afgelopen jaren is een rollercoaster van emoties geweest.
Ik verlang ook naar meer rust, aarden en gewoon mens mogen zijn. Ik denk dat er in alle stromingen veel misleiding is en er soms misbruik wordt gemaakt van kwetsbare en zoekende mensen, je soms (onbedoeld) leeggezogen word, zowel financieel als energetisch.
Mensen bieden allerlei peperdure retraites aan en soms kan het fijn zijn, maar wat schiet je er uiteindelijk nou echt mee op als je daarna weer die onrust voelt en vooral lichter in de portemonnee bent. In een Prana-retraite van 2000 euro leer je bijvoorbeeld hoe je je lichaamscellen omzet naar het leven van Prana (levensenergie). Terwijl er ondertussen mensen dood gaan van de honger. Zelfontwikkeling en onafhankelijk worden is blijkbaar enkel weggelegd voor mensen met een beetje geld, iets dat me ontzettend is gaan tegenstaan. Hoewel ik wel graag in mezelf en mijn gezondheid investeer.

Ik ben begonnen in het boek ‘gesprekken met God’ wat veel overeenkomt met de levensbeschouwing die ik had. God is in dit verhaal pure liefde en wij een deel van hem met alles in ons. Een soort minigodjes met een onvoorstelbare scheppingskracht. In het Christelijk geloof, waar ik nog weinig kennis van heb, zijn wij geen goden, maar moeten wij ons overgeven aan de wil van God. Zijn wij overgeleverd aan zijn genade. Ik zou me ook meer willen laten leiden, want ik hou helemaal niet van verantwoordelijkheden, ben er ook niet zo goed in, en tegelijkertijd heb ik een drang overal invloed op uit te willen oefenen en voel veel weerstand tegen overgave aan autoriteit. Bovendien ben ik opgegroeid in een omgeving waarin het geloof altijd iets was wat belachelijk werd gemaakt en waarop werd neer gekeken. Geloven is immers iets voor simpele mensen die niet zelf kritisch nadenken. Nee, wij geloven in ‘de wetenschap’ (scientism).
Ik heb veel behoefte om te geloven in iets groters, om alle krankzinnige dingen die hier op aarde gebeuren in een groter plaatje, een bredere context te plaatsen. Omdat ik niet geloof in chaos. Dat alles zomaar zonder reden toevallig zou gebeuren vind ik een krankzinnig idee. Dat zou totaal zinloos zijn en nergens op slaan. In de natuur zie je hoe alles met elkaar verbonden is en er intelligentie in het ontwerp zit (heilige geometrie). Het is een onvoorstelbaar wonder dat wij bestaan en alles bestaat. Misschien is het wel wijzer om in plaats van alles te willen begrijpen, het simpelweg te waarderen. Om dankbaar te zijn.
De afgelopen jaren hebben mensen als Tijn Touber, Robert Bridgeman en Christina von Dreien veel indruk op me gemaakt. Ik volgde ook Jorn Luka en Isa Kriens op de voet. Ik heb nu minder behoefte om alles van Jorn en Isa te volgen. Ze stralen inderdaad een behoorlijke arrogantie uit.
Het idee dat we Goddelijke vonkjes zijn, dat mijn buitenwereld een reflectie is van mijn binnenwereld en we een ongelofelijke creatiekracht hebben, vind ik mooi. Maar nu ben ik heel nieuwsgierig geworden naar het Christelijk geloof. Ik zou het mooi vinden als het obsessieve zoeken naar meer informatie en de drang altijd hard aan mezelf te moeten werken stopt. Als ik dat los kan laten omdat het niet meer nodig is.

Wat ik lastig vind binnen het Christelijk geloof is dat er vaak gezegd wordt dat Jezus de enige weg is.
Daar heb ik veel weerstand tegen. Is er echt maar 1 waarheid? Als zij gelijk hebben, wat gebeurt er dan met alle zielen bij wie dat geloof niet op hun pad komt. Sommige mensen maken dan geen schijn van kans, lijkt me. Waarom zouden liefdevolle mensen eeuwig moeten branden in de hel? Hoe zit het met Boeddhisten, Moslims, primitieve stammen, gewone mensen die hun best doen een goed mens te zijn, een geweten hebben, vriendelijk en liefdevol zijn? En als er geen reïncarnatie bestaat, hebben we dan echt maar 1 kans? En waarom zou ik eigenlijk moeten trouwen met mijn vriend voordat ik seks zou mogen hebben? Wat heeft de overheid met mijn relatie te maken?

Ik kreeg een fijn antwoord in de groep:
‘Ik snap je vragen en onzekerheid. Dat had ik in het begin ook heel erg. En nog steeds zijn er veel vragen onbeantwoord. Maar het niet meer allemaal hoeven begrijpen heeft voor heel veel rust gezorgd. Ik voel God en ik voel Jezus en dat geeft mij veel rust en vertrouwen. Ook gebeuren er allemaal mooie dingen om mij heen. Niet alleen maar fijne dingen die ik wens, maar wel wat ik nodig heb.
Ik geloof zeker dat reïncarnatie bestaat, maar dat is een loop en niet afkomstig van God. De meeste goede mensen die gewoon een goed leven leiden zijn ook gewoon kinderen van God, zonder dat ze dat weten. Een heel stuk terug had iemand daar iets moois over geschreven waar ik me wel in kon vinden: ‘Ik geloof zelf dat mensen de beschrijving van de hel en hemel te letterlijk nemen. Ik geloof dat we de hel en hemel hier op aarde ervaren en het Hiernamaals is onze thuisplek. Mensen die in hel zijn, zijn onrustig, haastig en angstig alsof ze branden in vuur. Mensen die in hemel zijn, leven in rust en vrede en ervaren de hemelse beschrijving die God maakt in zijn boeken hier op aarde. Open je ogen en je zult zien.’
Verder denk ik ook dat niet-weten beter is dan weten. Dat je ondanks je vragen en twijfel mag geloven (daarom heet het ook geloof) en dat je dan zelf gaat voelen, merken, ervaren. Dat is ten minste mijn ervaring. En sindsdien is er minder behoefte om de vragen beantwoord te krijgen.
En van de andere kant blijf ik nog steeds mijn nieuwsgierige zelf die af en toe juist wel lekker ergens in wil duiken en er meer van wil weten, maar dan kan ik het daarna ook weer laten rusten en hoef ik niet (net zoals in mijn new age periode) steeds meer info te verzamelen.‘

Wat ik ook interessant vond: Er was iemand die een artikel deelde van Martin Vrijland waarin hij stelt dat het verhaal van Jezus ook Luceferiaans is.  link.  Degene die het deelde zei dat zij veel weerstand ervaart tegen de Bijbel en dat sommige stukken narcistisch overkomen. Ze zegt het gevoel te hebben dat Vrijland dicht bij de waarheid zit, ook gezien er in de geschiedenis veel Bijbelteksten verbrand en herschreven zijn. Vrijland beschijft ingewikkelde materie die met een gemiddeld verstand eigenlijk niet te bevatten zijn. Hij zegt iets van dat de duivel is opgesplitst in Lilith en Satan, die ieder 89 kopieën van de aarde hebben gemaakt (dimensies). Er zal een samenvoeging van de dimensies gaan plaatsvinden waarbij mensen worden misleid (vals licht) en er zullen veel zielen verloren gaan.

Iemand reageert: ‘Als je nog niet vol vertrouwen bent, kan er hier en daar wel eens iets voorbij komen wat zorgt voor afleiding. Ik mistte God in het verhaal van Vrijland. Dat zegt Brecht Arnaert ook over Vrijlands berichtgeving. Wanneer je de verhaallijn van Vrijland zou volgen, dan zou het betekenen dat Lucifer allesomvattend is in plaats van God, terwijl het andersom is: God is de bron, de schepper van alles, van goed en kwaad. De duivel beweegt zich dus binnen het licht (en heeft hierdoor maar een beperkte reikwijdte). De duivel probeert mensen bij God weg te houden. Wanneer je niet de waarheid bij de hand hebt, is het lastiger de leugens te doorzien en kun je erin verstrikt raken. De waarheid is eenvoudig.’

Iemand zegt: ‘Persoonlijk ben ik altijd alert als iets heel complex en ingewikkeld wordt neergezet. Wat hij schrijft is in theorie mogelijk. Wat hij schrijft kan je in verdere hersenspinsels trekken; het leidt alleen maar af. Het zit hem vaak in simpelheid en eenvoud. Echter heb ik het idee dat we dit zijn afgeleerd. Een metaforisch voorbeeld: een plant laten groeien doe ik door regelmatig water te geven en een plekje uit te zoeken met voldoende zonlicht. Ik zou daar heel veel over na kunnen gaan denken: staat het wel op de goede plek, geef ik het juiste water, krijgt het niet teveel zonlicht, moet ik andere potgrond gebruiken etc. Als ik dat op voorhand allemaal ga uitpluizen, ben ik zoveel tijd kwijt aan alle mogelijke theorieën dat ik vergeet het simpele te doen: water geven. Begin daarmee. Als ik teveel of te weinig water geef, zal de plant het vanzelf aangeven. Ik neem de plant als referentiekader en niet alle mogelijke opties. Met teveel vooraf nadenken gaat mijn plant niet groeien, met regelmatig water geven wel. De waarheid is in de ervaring.

Een aantal mensen zeggen dat ze de kracht van God zo sterk voelen, dat ze weinig angst meer voelen en veel vertrouwen ervaren: ‘Ik heb geen twijfels meer en alle leugens vallen weg, ik hoef niet meer te zoeken.’

Ik heb nu een bijbel gekocht met het oude en nieuwe testament. Ik ben gister begonnen bij het begin, het oude testament: Genesis en vind het maar een raar verhaal. haha. Ik heb hierover ook uitgewisseld in de groepsapp en zal er later meer over delen, want dit blog is al veel te lang. Ik zal volgende keer ook wat delen over het boek ‘Gesprekken met God’.
Mij werd in ieder geval geadviseerd te beginnen met het nieuwe testament. Ik ben benieuwd. Ik houd je op de hoogte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *