gezond leven? wat een gezeik!

Ik vind het echt lastig momenteel om een leefstijl te hanteren waarbij ik me prettig voel en daar worstel ik al een tijdje mee. Ik wil graag uitwisselen hierover met anderen die hier bewust mee bezig zijn.

De tegenstrijdige voedingsadviezen vliegen ons om te oren en ik vind het behoorlijk verwarrend soms.

Wat voor mij goed voelt is zo natuurlijk mogelijk, maar dat is een uitdaging. Hebben we nou wel of niet dierlijke eiwitten nodig? Zijn (verhitte) zaadoliën schadelijk voor je gezondheid?

Wat ik vandaag heb genuttigd is:

– een glaasje zelfgejuiced bleekselderij-appel-sap met kurkumma en groen poeder: chlorella, spirulina en algen.
– een glaasje zelfgeperst grapefruit-, sinaasappel-, limoen-sap
– een glaasje puur cacaopoeder met gekookt (gefilterd) water. (mijn waterfilter schijnt weer aan zijn jaarlijkse vervanging toe te zijn).
– een theelepeltje zeolietpoeder in water (zeoliet schijnt gifstoffen af te drijven)
– 2 radijsjes en 2dadels
– 2 volkoren boterhammen met een gebakken ei met een plak kaas, hummus pikant, pesto, mayonaise en rucola uit eigen achtertuin.

Cacao schijnt ook allerlei gezondheidsvoordelen te hebben, net als het groene poeder. Daarover later meer.

Ik maak me er vrij druk over, ben me overal van bewust wat veel energie kost. Ik las laatst dat als men de overtuiging heeft dat iets goed voor je is, je lichaam het beter kan verteren. Zou het gezonder zijn alles zorgeloos naar binnen te werken, dan met een schuldgevoel? Ik zie overal bezwaren in. En er is een oplossing voor, maar die is duurder en kost meer tijd en moeite. Wat een gedoe! Ik hou eigenlijk ook helemaal niet van koken, alleen af en toe.

Ik heb namelijk ‘gewone’ eieren gekocht in de supermarkt en in de supermarkt is sowieso alles ‘slecht’ tegenwoordig. De bio-industrie is afschuwelijk en de schandalen die regelmatig naar buiten komen, zijn geen incidenten. Er gaat structureel van alles mis, het is inhumaan en verwerpelijk. De kippen die ‘gewone’ eieren leggen, leven onder erbarmelijke omstandigheden, hebben niet meer ruimte dan een A-4tje per kip en zien geen straaltje zonlicht in hun korte en afschuwelijke leven. Ik weet zeker dat als ik er een kijkje zou nemen ik de hele week van slag en in mineur zou zijn.
Voortaan moet ik maar kipster-eieren voor mezelf kopen en wat minder eieren eten.  In vind eieren wel heel lekker en een mooi en veelzijdig product.
Dezelfde bezwaren gelden voor de gewone kaas en andere dierlijke producten uit de supermarkt.

Vorig jaar hebben wij heel kort 3 kippen in de tuin gehad, maar dat was niet zo’n succes. Die beesten schijten de hele boel onder en stonken verschrikkelijk. Het is echt veel werk om al die poep elke dag op te ruimen en ze maken je hele tuin kapot. Wel leuk als je een wat ruimere tuin hebt en ze niet pal onder je slaapkamerraam in hun stinkhok slapen.
Ik vind het wel een ding dat gezond en verantwoord leven steeds meer iets wordt voor welgestelde mensen, want hoe zit het dan met de keuzevrijheid van mensen die minder bedeeld zijn. En daar hebben we er steeds meer van met deze hyperinflatie.
Nou, dat brood is ook al niet oke, want daar zitten gluten in die ook helemaal niet goed schijnen te zijn voor je darmen. En in mayonaise zitten allerlei rare zaad- en palmolieën. En ook in de hummus en pesto uit de supermarkt zitten allerlei rare dingen.  Ik zal de verpakkingen er eens bij pakken.
‘verse’ Pesto van tomaat en basilicum van de Lidl. Ingrediënten:
zonnebloemolie, 26% zongedroogde tomaten (tomaat, zonnebloemolie, zout, azijn, voedingszuren: citroenzuur, ascorbinezuur; 0,4% knoflook, kappertjes, oregano) 10% gezeefde tomaten, 4,1% oude kaas (melk, zout, zuursel, dierlijk stremsel, conserveermiddel: natriumnitraat; kleurstoffen: annato norbixine, carotenen), 4,1% basicilum, cashewnoten, 2% knoflook, balsamicoazijn.
Mayonaise: 68% koolzaadolie, water, azijn, 5,6% eigeel, glucose-fructosestroop, mosterd, azijn, specerijen, zout, gemodificeerd maiszetmeel, conserveermiddel: kaliumsorbaat, voedingszuur: citroenzuur, verdikkingsmiddelen: guarpitmeel. xanthaangom, aroma, antioxidant: calciumdinatrium-EDTA; kleurstof: carotenen.
Hummus: 47,3% kikkererwten, water, raapzaadolie, sesamzaadpasta, 3,4% harissa (rode peper, karwij, knoflook, koriander, zout), 3,4% chilipepersaus (water, mosterd, mosterdzaad, azijn, zout, suiker), suiker, zout, wortel, limoen, maiszetmeel, aardappelzetmeel, soja-olie, Madame Jeanette chilipeper, uienpoeder, knoflookpoeder, azijn, voedingszuur: citroenzuur, zout, knoflook, conserveermiddel: kaliumsorbaat; extract van paprika, peper.
Je zou eigenlijk alles zelf moeten maken, maar daar heb ik helemaal geen zin in en het moet ook meteen op. Wat dat betreft is het misschien nog wel makkelijker om helemaal niet te eten.

Voor vanavond heb ik nog een restje pasta van gister; Spaghetti, paprika, brocolli, kastanjechampignons, knoflook, ui, tomaat, peper, (zee)zout, basilicum, (biologische) tomatenstukjes uit blik (blik en plastic zijn ook heel erg) en wat parmezaanse kaas en mozarella.

En als toetje waarschijnlijk nog een banaan en wat dadels en mss wat noten.

Vanmorgen heb ik wat yoga gedaan en een fijne meditatie, dat compenseert de stress rondom eten weer een beetje. 😉
Ik zal eens wat tips vragen en op een rijtje zetten van mijn bewuste vrienden. Gezonde en het liefst ook nog makkelijk en betaalbare receptjes waar we zorgeloos van kunnen genieten. En hoe we het beste om kunnen gaan met stress.

Wat eet jij zoal op een dag en hoe voel je je tijdens en na het eten?

Deze meditatie vond ik heel fijn. Ze heeft ook meditaties die en stuk korter zijn.

Als je dit te zweverig vind, maar wel open staat voor meditatie, is hier een korte body-scan die je helpt even bewust stil te staan bij jezelf en je lichaam: Bodyscan

Deze yoga-oefening vind ik heel prettig en doe ik regelmatig:
Yoga met Milou (30 minuten voor beginners)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *